Košarica je prazna
 Dobro je vedeti...
 
Sadje je pomemben vir moči, spodbuja in ohranja zdravje in dobro počutje.  
 
 
 

Aronija

         Vsebuje veliko vitamina C, vitamin P, ki pomaga, da naše telo sprejema vitamine C, B2, B6, B9, E, ter minerale kalij, železo, mangan, molibden, jod, fosfor. Antocianini povzročajo modro barvo in ščitijo naše celice pred poškodbami. Biofenoli pospešujejo celjenje ran, odstranjujejo strupene snovi iz telesa, zmanjšujejo vnetja, uravnavajo krvni pritisk. Karoteni ščitijo celice pred poškodbami, preprečujejo nastanek sive mrene in varujejo kožo pred opeklinami. Poleg tega ima največjo zmožnost absorpcije prostih radikalov in antioksidativno moč. Odpravlja želodčne težave, preprečuje nastanek ateroskleroze, varovalno vpliva na črevesje, pomaga pri slabokrvnosti, posledično vpliva  na večjo imunsko sposobnost organizma, boljši vid in spomin.

Nasvet.Čeprav aronija v svežem stanju ni tako okusna, je vendar zelo bogata z vitamini, minerali, antocianini, antioksidanti, biofenoli...Veliko bolj  vabljiva je, če jo redelamo v marmelado ali sok; svežo, zmleto v prah ali zmrznjeno dodamo v smutije ali jogurt v kombinaciji z drugim sadjem; v čajih ali sladicah.

 

Jabolko

         Vsebuje sladkorje, sadne kisline, pektin, vitamini A, B, C, rudnine, antioksidante. Jabolko je zelo zdravo in je odličen vir vlaknin, pomaga vzdrževati normalno raven holesterola, sladkorja v krvi. Poleg tega lahko preprečijo tudi razvoj rakavih obolenj, krepčilno, protirevmatično, odvajalno, spodbuja prebavo in delovanje jeter, razkužuje, vsebujejo antioksidante, imenovane polifenoli, ki ščitijo srce pred boleznimi, preprečujejo krvne strdke in krepijo imunski sistem organizma, preprečujejo obolenja dihal, zdravijo prehlad, upočasnjujejo procese staranja.

 

 

Murva

Murve so veliki listavci, ki jih najdemo v toplih, zmernih in subtropskih področjih Azije, Afrike in Amerike. Vsak sadež je dolg od 2 – 5 cm. V večini so murve vijolično-rdeče ko dozorijo. Kljub temu pa najdemo tudi bele, rdeče, vijolične ali različne kombinacije barv.

Obstajajo tri glave vrste murv: Bele murve (Morus alba). Rdeče ali Ameriške murve (Morus rubra).
Črne murve (Morus nigra).  Murve so osvežujoče sočen, trpek in sladek sadež. Bogate so z vrsto sestavin, ki so koristne za zdravje.

 ZDRAVSTVENE LASTNOSTI MURV

 – Slastne in sočne murve imajo nizko kalorično vrednost (samo okoli 43 kalorij na 100 g). Sestavljajo jih fitohranila, ki so koristna za zdravje, na primer antioksidanti, minerali in vitamini.

  

- Murve imajo zelo visoko količino fitokemikalij fenolnih flavonoidov imenovano antocianini. Znanstvene raziskave so pokazale, da ima uživanje teh sadežev možen pozitiven zdravstveni učinek proti raku, staranju in nevrološkim boleznim, vnetjem, diabetesu in bakterijskim okužbam.
– Sadeži vsebujejo resveratrol, še en antioksidant. Resveratrol ščiti pred kapjo s spreminjanjem molekularnih mehanizmov v ožilju.
– Murve so odličen vir vitamina C (33 mg na 100 g, približno 41% PDV), ki je prav tako močan naravni antioksidant. Uživanje hrane bogate z vitaminom C pomaga telesu razviti odpornost na razne infekcije, deluje protivnetno in očisti škodljive proste radikale.
– Jagode vsebujejo tudi manjše količine vitamina A in vitamina E. Uživanje murv telesu daje manjšo vendar prav tako pomembno količino antioksidantov, kot so lutein, zeaksantin, betakaroten in alfa karoten. Skupaj te sestavine ščitijo pred škodljivimi učinki prostih radikalov in reaktivnimi kisikovimi spojinami, ki so pomembne pri staranju in različnih bolezenskih procesih.
– Zeaksantin je pomemben karotenoid, ki se osredotoča na rumeno pego. Zagotavlja antioksidativne lastnosti in ščiti mrežnico pred škodljivimi učinki ultravijolične svetlobe.
– Murve so odličen vir železa, kar je redkost med jagodami. Vsebujejo 1,85 mg železa na 100 g (približno 13% PDV). Železo – sestavina hemoglobina v rdečih krvnih celicah – določa zmogljivost prenašanja kisika v krvi.
– So tudi dober vir mineralov kot so kalij, mangan in magnezij. Kalij je pomembna sestavina celic in telesnih tekočin, ki pomagajo nadzirati srčni utrip in krvni pritisk. Mangan telo uporablja kot kofaktor za antioksidantni encim superoksid dismutaza.
– Murve so bogate s skupino B-kompleks vitaminov in vitaminom K. Vsebujejo precej vitamina B6, niacina, riboflavina in folne kisline. Ti vitamini delujejo kot kofaktorji in pomagajo telesu presnavljati ogljikove hidrate, beljakovine in maščobe.

 STRANSKI UČINKI

 Ker so murve bogate s kalijem lahko povzročajo nelagodje pri ljudeh, ki imajo težave z ledvicami. Zato priporočamo, da si vsak dan privoščite zmerno količino murv.

 VIr:  https://duhovnost.eu/blog/murve-za-boljse-zivljenje/

 

Lešnik

 Prehranska vrednost lešnika je podobna prehranski vrednosti oreha. Drobna jedrca, ki se skrivajo v trdi, gladki luščini, niso samo okusna, ampak vsebujejo tudi obilo koristnih snovi. Najpomembnejše so nenasičene maščobne kisline, ki znižujejo delež maščob (slabega holesterola) v krvi in tako varujejo človeško telo pred boleznimi srca in ožilja. So tudi bogat vir beljakovin, vitaminov (E, B1, B2,) in mineralov, kot so kalij, kalcij, fosfor in železo (Solar, 2002).

Zaradi svoje hranilne celovitosti pomagajo izravnavati prehranska pomanjkanja in uravnavajo presnovo; zaradi boljše presnove se tudi sestavine hrane bolje izkoristijo, manj odvečnih maščob se nabira na telesu, poleg tega telo ne obremenjuje toliko odpadnih snovi (Cortese, 2000).

100 g lešnikovih jedrc zadosti 16 % dnevnih potreb po beljakovinah odraslega človeka. Pomembna je tudi njihova energijska vrednost: 100 g lešnikov zadošča 18 do 20 % dnevnih energijskih potreb odraslega človeka (Solar, 1995).

 
 

Lešniki so poživilni oreški, ki spodbujajo mišljenje in umsko dejavnost; če je treba, zaradi njih lahko nekoliko dlje ostanemo budni. Vzrok je v aminokislini tirozin, ob pomoči katere v možganih nastajajo snovi, ki večajo pozornost in zbranost (Cortese, 2000).

Lešniki predstavljajo lahko prebavljiv in energijsko poln obrok, neprecenljiv zlasti pri otroški prehrani.

 

Vir:  Frelih P. Možnost pridelovanja orehov in lešnikov na Gorenjskem.

Dipl. delo. Ljubljana, Univ. v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, Odd. za agronomijo, 2007

 
Oreh

Orehi, tako kot drugi oreški, vsebujejo olje in so izjemno kakovosten vir prehrane za odrasle, predvsem pa za otroke in mladostnike. Večji del njihovih maščob, vsebujejo jih dobrih 60 %, sestavljajo dragocene esencialne nenasičene maščobne kisline, ki nižajo raven holesterola v krvi in zmanjšujejo možnost razvoja obolenj ožilja (Cortese, 2000; Pigozzi, 2002).

Pomembni gradbeni kamni so še beljakovine (15 %), sladkorji (13 %) in nekateri vitamini. Zaradi sorazmerno velike vsebnosti aminokisline triptofana, ki v telesu sprošča serotonin, hormon ugodja in sreče, orehi pomirjajo (Cortese, 2000; Pigozzi, 2002).

Bogati so tudi z rudninskimi snovmi, kot so flour, baker, selen in drugi mikroelementi. Pomembna sestavina orehov in nekaterih drugih oreškov je tudi elagna kislina, ki je še v grozdju in nekaterih vrstah jagodičja; vedno pogosteje jo omenjajo kot snov, ki zmanjšuje možnost pojava rakavih obolenj (Cortese, 2000).

 
 

Kot dopolnilo vsakodnevni prehrani jih priporočamo oslabelim, bolnikom, ki okrevajo po tuberkolozi ali tistim, ki trpijo zaradi črevesnih zajedavcev. Nujno potrebni so vsem, ki so se odločili za čisto vegetarijansko prehrano. So razmeroma težko prebavljivi, še zlasti, če jih uživamo ob koncu obeda ali če so obdelani s testom ali spečeni (Pigozzi, 2002).

Ros in sodelavci (2004) pripisujejo bistven pomen prehranski vlaknini v orehih, kot bioaktivni sestavini s potencialno ugodnim učinkom na tveganje za srčno – žilne bolezni.

Vpliv uživanja orehov na zdravje

Ameriška agencija za prehrano in zdravila (FDA) je na temelju desetletnih dokazov, ki potrjujejo zdravstvene prednosti orehov, marca 2004 potrdila kvalificirano trditev o koristnosti orehov za zdravje. V skladu z ameriškimi prehrambenimi napotki, so orehi odlična rešitev za manjši vnos nasičenih maščob in holesterola. Kot rastlinski vir hranil, orehi vsebujejo esencialne maščobne kisline in so brez holesterola in trans maščobni.

Vpliv na bolezni srca in ožilja

V vse bolj obsežnih raziskavah se je pokazalo, da imajo orehi pomembno vlogo v zmanjševanju tveganja za bolezni srca in žilja. Uživanje orehov vpliva na znižanje holesterola, zmanjšanje vnetij in izboljševanje arterijskih funkcij.

Oreški vsebujejo veliko maščob, ampak imajo tako maščobnokislinsko sestavo, ki ima ugodno delovanje proti tveganju za srčne bolezni. Vendar pa je vedno več dokazov, da zmanjšano tveganje ni povezano izključno z maščobnokislinskim profilom, ampak tudi s prisotnostjo drugih bioaktivnih sestavin, ki se v sledeh nahajajo v oreških, kot so na primer fitosteroli, tokoferoli, skvalen (Maguiere in sod., 2004), vitamin B, magnezij, polifenoli in kalij (Pratt in Matthews, 2004). Podobno kot aspirin tudi n - 3 maščobne kisline »redčijo«  kri ter tako veliko pripomorejo k prostem pretoku krvi, saj zmanjšujejo možnost nastajanja strdkov in njihovo oprijemanje na stene krvnih žil. N - 3 maščobne kisline delujejo tudi protivnetno in tako varujejo pred vnetjem krvnih žil - stanje, ki ovira krvni pretok. Znižan krvni tlak je še en dobrodejni učinek n - 3 maščobnih kislin, zmanjševanje visokega krvnega tlaka pa je odličen način za zmanjševanje tveganja za nastanek bolezni srca in ožilja (Pratt in Matthews, 2004).

Vpliv na znižanje holesterola

Splošno znano je, da vrsta maščob v prehrani vpliva na stopnjo plazemskega holesterola v večji meri, kot pa skupni vnos maščob. Tako je lahko zamenjava nasičenih maščob z nenasičenimi maščobami bolj učinkovita za znižanje tveganja za koronarno srčne bolezni (aterosklerotična prizadetost večjih srčnih arterij), kot pa zmanjševanje skupnega vnosa maščob. Prehrana, ki vsebuje veliko nenasičenih maščobnih kislin, znižuje nivo LDL holesterola ne da bi nasprotno vplivala na del HDL holesterola in na tak način zmanjšuje tveganje za koronarne srčne bolezni (Maguiere in sod., 2004). Rezultati raziskave, ki so jo opravili Morgan in sod. (2002) kažejo, da je eden od ugodnih učinkov uživanja orehov zmanjšanje nivoja skupnega in LDL holesterola, ki se je pokazal pri zamenjavi nasičenih maščob z nenasičenimi, kljub njihovi energijski enakovrednosti.

Orehi in melatonin

Melatonin je hormon, ki ga proizvaja žleza češarika in je vključen pri induciranju in regulaciji spanja. Je močan antioksidant in je bil odkrit v orehih v biorazpoložljivi obliki. Melatonin se je pokazal kot ustrezna pomoč za izboljšanje spanja pri delavcih v nočnih izmenah in ljudeh, ki trpijo za jet-lagom (fiziološko stanje, ki je posledica sprememb v dnevnem ritmu, ki vodi do sprememb v različnih funkcijah telesa, ki se dogajajo ves čas v 24 - urni periodi).

Ohranjanje ustreznega nivoja tega hormona je še zlasti pomembno za ljudi, ki so starejši od

40 let. Po tem letu starosti se količina melatonina, proizvedena v človeškem telesu, značilno zmanjša. Zmanjšanje melatonina je povezano tudi z zmanjšanjem antioksidativne zaščite pred prostimi radikali, kar ima lahko za posledico razvoj nekaterih bolezni, povezanih s prostimi radikali pozneje v življenju. Reiter in sod. (2005) menijo, da orehi lahko zmanjšajo tveganje za nastanek raka, lahko preprečijo ali zmanjšajo resnost srčno - žilnih bolezni in lahko zmanjšajo tveganje za nevro degenerativne bolezni, kot sta Parkinsonova in Alzheimerjeva demenca.

Orehi in mentalno zdravje

Orehi se pogosto pojmujejo kot »hrana za možgane«, ne samo zaradi zunanjosti njihove lupine, ki je podobna možganom, ampak tudi zaradi njihove velike vsebnosti n - 3 maščobnih kislin. Naši možgani so sestavljeni iz več kot 60 % strukturnih maščob. Da bi naše možganske celice funkcionirale pravilno, je potrebno, da so te strukturne maščobe sestavljene iz n - 3 maščobnih kislin, ki so prisotne v orehih, lanenem semenu in ribah. Epidemiološke študije v različnih državah, vključno z ZDA, omenjajo povezavo med povečanim odstotkom depresije in zmanjšanim uživanjem n - 3 maščobnih kislin.

V študiji, ki so jo opravili Stevens in sod. (1996) se je pokazalo, da so otroci, ki uživajo premalo n - 3 esencialnih maščobnih kislin, značilno bolj hiperaktivni, se učijo bolj zmedeno in kažejo vedenjske probleme. V študiji so opisali večje število vedenjskih problemov, razpoloženja jeze (slaba volje) in probleme s spanjem pri subjektih z zmanjšano koncentracijo skupnih n - 3 maščobnih kislin. Več problemov z učenjem in zdravstvenih problemov so odkrili tudi pri otrocih, ki so imeli majhno koncentracijo skupnih n - 3 maščobnih kislin.

Orehi in uravnavanje teže

Najnovejše raziskave so še enkrat potrdile, da uživanje orehov v takih količinah, ki so ugodne za zdravje, ne pripeljejo do povečanja telesne teže. Znanstveniki so v številnih študijah o orehih omenili, da ni prišlo do povečanja teže, ko so orehi nadomestili druge maščobe v predpisani dieti. Sabate in sod. (2005) so v svoji študiji v 6 mesecih ugotovili, da vsakodnevno uživanje orehov (12 % energijskega vnosa) nima značilnega vpliva na povečanje teže. Preiskovalna skupina je imela odmerjeno količino 28 - 65 g na dan, medtem ko kontrolna skupina orehov ni smela uživati. Povečanje telesne teže, ki je bila posledica dodajanja orehov v dieto, je bilo manjše, kakor zmanjšanje telesne teže po koncu diete, v primerjavi s kontrolno skupino. Končni sklep študije je, da je povečanje teže (0,4 kg) kot posledica rednega uživanja orehov, mnogo manjša od pričakovanega (3,1 kg) in, z upoštevanjem korekcije na zaužite kalorije, nepomembna.

Vir:  Frelih P. Možnost pridelovanja orehov in lešnikov na Gorenjskem.

Dipl. delo. Ljubljana, Univ. v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, Odd. za agronomijo, 2007

 
 
 

 

    NARAVNO MILO »DOTIK NARAVE«

 

 
 
ZELENA OREHOVA  LUPINA 

Zeleno lupino oreha v obliki prahu ženske pogosto uporabljajo kot varno sredstvo, da lase pobarvajo od svetlo rjavega do temno rjavega naravnega tona las, dajejo lasjem mehkobo in sijaj, Prašek suhega zeliščnega vonja lahko dopolnnijo s kano, pridobljeno z mletjem listov indiga.

 Po nakupu je treba upoštevati pravila za shranjevanje in uporabo tega izdelka. Prah shranjujte v temnem in hladnem prostoru, izogibajte se stiku prahu z očmi (v primeru, da se to zgodi, si oči sperite z vodo). Namenjen je samo zunanji uporabi. Tako kot druge kozmetične sestavine, tudi prah zelene lupine oreha hranite izven dosega otrok.

 Upoštevajte dejstvo, da je rezultat barvanja odvisen od več dejavnikov, ki vključujejo naravno barvo las, njihovo strukturo, vrsto, trajanje postopka in temperaturo uporabljene vode.

 Za pridobitev barvne paste stehtajte potrebno količino prahu, njemu dodajte vročo vodo in sestavine mešajte, dokler ne dobite homogene mase. Pripravljen izdelek pustimo stati  30 minut, da se ohladi na temperaturo primerno za uporabo.

 Za kratke lase vam bo dovolj 50-100 gramov prahu, za srednje dolge - 150 gramov, za dolge lase - 250 gramov. Pasto lahko razredčimo z močnim črnim čajem, kavo ali kakavom, to vam bo omogočilo, da dobite lase temno rjavih odtenkov, boljše rezultate lahko dosežete tudi z dodatkom kane različnih odtenkov.

 Preoblecite se v primerna oblačila, saj lahko zeliščna barvila hitro obarvajo vaša oblačila, tudi kožo. Če barva pride na kožo, poskušajte takoj izbrisati nastali madež. Vsekakor pa barvno pasto previdno nanesite na pramene, v ta namen uporabite posebno krtačo in rokavici. Po barvanju las  zavijte s plastično kapico ali vrečko, da se ogrejejo. Za učinkovitejši rezultat zavijte brisačo okoli glave. Čas barvanja je 1 do 3 ure, odvisno od želene intenzivnosti barve. Po preteku časa sperite lase z vodo in jih operite s šamponom.

  

Vir https://tutknow.ru/beauty/4891-poroshok-greckogo-oreha-dlya-volos.html

 
 
 
Predstavljeni material ni namenjen predpisovanju načina zdravljenja, zato ne prevzemamo nobene odgovornosti.

Cookies

Avtorske pravice © 2022 Vodnjov. Vse pravice pridržane.
Joomla! je brezplačna programska oprema izdana pod GNU General Public License.

Eko kmetija Vodnjov. Vse pravice pridržane. izdelala Julia Vodnjov. © 2020